Sunday, July 19, 2009

Kembalikan Data Yang Hilang

Genap empat minggu pendrive aku hilang.

Aku letakkan atas meja. Aku mahu cepat ke destinasi petang aku. Pantas aku mencapainya. Tapi, baju belum ditukar. Aku letakkan semula. Kali ini, atas katil. Semuanya sudah siap. Atas katil kan aku letak tadi? Aku cari. Cari lagi. Mula menarik nafas panjang.

Hoi, aku sudah lambat! Aku menyorong badan aku ke bawah katil. Kepala dipusingkan 180 darjah. Aku ke tepi katil pula. Menyelak-nyelak cadar. Fu**! Ha***! Ba**! Pelbagai yang keluar dari mulut aku tatkala emosi semakin memuncak. Aku teruskan pencarian. Mengangkat bantal. Menarik semua isi atas katil. Mencari satu demi satu di helaian kain. Mula menjelajah ke rak buku. Sekitar dinding. Dalam bakul. Tepi kotak-kotak. Tak ada. Aku terduduk di sudut bilik dengan kepala yang semakin tunduk. Aku nampak keletihan. Puluhan peluh mula mengalir.


Aku membatalkan niat untuk keluar petang itu dengan emosi di paras bahaya.


*pendrive aku punya banyak folder yang begitu peribadi
(pengajaran:jangan percayakan pendrive sebagai simpanan data paling selamat)

17 Comment(s)

avatar
deenabella DeleteReply

oh sayang.
nasib kita sama.
kasihan.kasihan.
kamu benar.
jgn percayakan pendrive anda,dia akan menghilangkan diri tatkala kita mula mempercayainya.

avatar

ngee~
betul sungguh..
time2 nak pendrive mule lar menda 2 men nyorok2..
uh!! menci giler..
lalala...

avatar

hai...laptop aku problem...so,sibuk duk godek laptop nie...tu yg xonline...

avatar

relax dulu.
then cari semula dlm keadaan yg tenang.
it works that way.
maybe you misplaced it somewhere and you x perasan mse proses mencari tuh.
:)

avatar

pdrive kecik. sbb tu sng hilang. pmh ada pengalaman hilang. sedih sgt ;(

avatar

ksiannye...huhuhu..
msti skit je ati rsenye..
jdi pasni..beli pndrive byk2..ehhee
pastu cri external..
bt bckup byk2..sng cite..kn?:)

avatar

betul betul

beli hard disk. tapi kadang tak boleh percaya juga.

haihh.

avatar

deenabella-->haha.oleh itu, kita mau pecaya sama apa lg?
disket mungkin.
haha.

+blacKangelz+-->pndi ia maen nyorok2 yea.. he3..

paan-->ptot la lme mnyepi. ak igt sbuk stdy.

geeds-->da merate tmpt i cri. tarak jupe jgk. da lth. huhu.

ARYN-->tu ar. nk bwk pc ke mane2 bsr sgt.

Nabiel-->semuanya boley dibeli. tp data2 yg da ilang x beli beli daaa.. waaa.

♥ sOFIa ♥-->2 ar. cm zero privacy world lak. haih.

avatar
Anonymous DeleteReply

moral of d story...x keep anything too personal in pendrive,hp,pc,camera..etc..even a jounal..danger danger..

avatar

sama
pendrive tak pernah kekal lama
mesty hi;lang

avatar
This comment has been removed by the author.
avatar

pendrive main nyorok2 tuh ..

avatar

simpan dalam disket sudah haha

avatar

Anonymous-->yea.. private data da mcm dadah. thot kalu djumpai org. hah.

joegrimjow-->pndrive yg x tahu erti setia.

atty's-->hehe. pndrive pn thu pmainan knk2.

faqhrule-->sedozen disket pn bley bli kan. haha

avatar

pendrive bahaya kalo ilang

avatar

pakai pendrive yg ade partition and required password bila nak buka.
:)

avatar

Lifesaver-->mmg bahaya

penjenayah merah jambu.-->thanx 4 suggestion. =)