Sunday, December 27, 2009

Sehari Bersama Kekitaan

Memetik keratan akhbar 'sedangkan tempat jatuh lagi dikenang', aku suka kongsikan pengalaman sehari, 23 Disember 2009 yang lalu. Tentatif program yang teratur malah ketepatan masa oleh KR menarik minat aku untuk meneladaninya.

Bermula dengan perasmian jam sembilan. Barisan kekitaan seramai lebih kurang 30 orang menambahkan kesepaduan dengan memakai t-shirt merah kesemuanya. Agenda utama untuk memberi suntikan kepada para pelajar dalam bidang akademik seterusnya menjadi role-model kepada mereka dengan menyatakan, 'where you are from and who you are is doesn't matter'. Jadi, 60 orang pelajar dari sekolah menengah dan rendah juga dari empat buah kampung yang berbeza adalah input penting bagi menjayakan program.

Di sini, aku tidak memasukkan minit santai bersama kuih atau nasi ayam atau bihun goreng.

60 peserta dikehendaki membuat satu bulatan besar. 3 biji bola kertas diedarkan sambil muzik dimainkan. Peserta memegang bola saat muzik dihentikan diberi denda.

Seterusnya, pembahagian kumpulan. Peserta dibahagikan kepada enam kumpulan iaitu kucing, ayam, semut, itik, katak, dan cicak. Amira, Suzairi, dan Amalina diletakkan bersama 10 kucing yang lain. Trademark kumpulan dan perkenalan antara anak-anak kucing menambahkan kemesraan kami biarpun pada awalnya peserta agak malu.

Aku cepatkan penulisan dengan tidak menceritakan sebutir perkara tetapi masih terikat dengan plot.

Gambaran pulau impian atas sekeping kertas putih berkelebaran dan panjang masing-masing muat untuk melakarkan rumah, sekolah, masjid, teknologi, kereta, kapal, helikopter, dan lain-lain. Penjelasan terhadap apa yang mereka lakarkan jelas menggambarkan bahawa mereka juga punya cita-cita dan impian.

Seterusnya, penjanaan perkataan dari sebilangan abjad-tidak-teratur diberikan. Persis seperti yang aku lihat di 'ewah-ewah'. Aku mula lihat kekurangan program dengan acara ini. Apa ia sesuatu benda baru yang kekitaan mahu tunjukkan yang boleh membawa kepada janaan pemikiran? Perbaiki itu, kekitaan mampu lebih dari itu.

Kucing bom, kucing bom, kucing bom, katak bom! Pemfokusan penting untuk tidak dibom dalam acara ini malah kerjasama, kemeriahan, dan pemuafakatan dilihat begitu sinonim dalam diri peserta.

Permainan orang bisu berjaya mencuit hati kekitaan umumnya apabila banyak penafsiran dibuat sebelum menemui ketepatan. Suatu kebanggaan apabila kucing sekalian dapat menafsir kesemuanya dalam tempoh masa apabila Suzairi menggayakan di hadapan mereka. Tahniah!

Zohor berjemaah.

Acara seterusnya menguji ingatan peserta dan peserta paling belakang dikehendaki menulis semula apa yang disampaikan oleh rakan-rakan dari seorang ke seorang. Aku teruja apabila Amin Shauki dapat menghafal dengan baik.

Ali pergi ke kedai membawa beruk bersama untuk membeli aiskrim
kepada Aiman anak jiran sebelah.
(lebih kurang, aku pun boleh lupa ma)

Pada aku, acara ini menjadi bosan pada peringkat keduanya apabila peserta disuruh mengingati sekali lagi dengan ayat kedua;

Kalau saya sampai sebelum subuh, saya sedia senyum selalu.
Kemudian, kita kena tunggu kat kampung Kuala Kedah.
Sungguh saya sumpah!!!
(ayat ini aku ingat sejibik, mungkin gaya bahasa mudah)

Aku mula mengantuk tambahan kucing sudah malas untuk menghafal.

Asar berjemaah.

Acara sukaneka. Tiada penjelasan kerana aku tiada di tapak sukan. Bukan pergi tidur lah. Terlibat dengan tugas-tugas lain.

Sebelum majlis penutup, bapa-bapa beraksi di padang bola sepak.

Majlis penutup. KR mengucapkan setinggi-tinggi tahniah dan terima kasih. Semoga program akan datang akan ketemu lagi.

*Segala bahan rujukan berfoto serta kepingan akhbar ada di muka buku saya kerana blog ini tidak sesuai untuk diserikan tambahan masa pemuatan untuk sekeping foto terbaik memakan masa.

4 Comment(s)

avatar

hey kamu amalina ape khabar !
maaf lame x kemari!

avatar

hoho.
what a day full of activity.

avatar

bestnya...gi team building ke

avatar
Anonymous DeleteReply

pas ni mesti ada program 1 malaysia plak..lebih membosan kan..