Thursday, January 28, 2010

Pilihanraya

Di sini, tempat aku belajar sekarang tiada kod ko-kurikulum untuk subjek Minda Mahathir. Aku dulu, bersama rakan-rakan lain belajar Minda Mahathir. Bila ditanya kembali sekarang apa yang aku hadam, punggah. Tak tau.

Apa yang kita belajar; teori, praktikal dan pengalaman tak semestinya dalam kepala. Bila ditanya masa mamai pun, jawab bla bla bla. Canggih punya otak. Aku sendiri pun tak tau bila ia diperlukan selain kuiz, test, dan final. Aku dan kau hanya sedar bila aku temui masalah itu, dan kita sudah sedia dengan cara masing-masing.

Berbalik Minda Mahathir. Ianya satu kod yang diajar mengenai latar belakang beliau, perjalanan hidup beliau, strategi beliau, zaman kegemilangan dan kejatuhan beliau, dunia politik, dan segalanya tentang beliau. Kalau tidak disebabkan tenaga pengajar yang amat mahir, petah bercakap dan sangat bijak mengeluarkan idea tentang sesuatu isu, aku pasti tidak menghadiri kerana aku percaya sejarah boleh dibaca.

Tentang itu lagi, aku hadam kata-kata tenaga pengajar itu. 'kalau tanggungjawab pada negara kamu tak jalankan, jangan harap kamu boleh buat benda lain untuk negara'.

Sama lah juga untuk hari ini. Kalau tanggungjawab untuk kampus kau tak jalankan, jangan harap kau boleh buat benda lain untuk kampus. Selamat menjalani tanggungjawab anda.

Aku mahu pergi mengundi tadi. Tapi disebabkan golongan sains komputer tidak dibenarkan untuk mengundi kerana menang tanpa bertanding, aku terus pergi ke kafe. Berkenaan negara, bangsa, agama, keluarga, aku bukanlah dilahirkan patriotik untuk itu semua; sepanjang masa. Cuma humaniti aku menebal.

3 Comment(s)

avatar

pilihanraya???di UM ka?

avatar
Anonymous DeleteReply

mahathir PM kite yg plg genius..his dreams ol came true..i hope ur dreams not only a dreaming.u shud dream a painting,..n paint it.not painting a dream n dream it..

avatar
Anonymous DeleteReply

ape tanggungjwb kite pd negara..cite sikit..i pun tak tahu..dan ape tanggungjwb negara pd kite..ade ke?selain kite yg dibebani cukai segala cukai yg tinggi..