Thursday, May 27, 2010

Ulasan Saya Sepanjang Tiga Hari Program

Semalam, 26052010. Selepas present their system, tamatlah itu program. Saya difahamkan objektif program ini adalah untuk memberikan pendedahan dan persediaan kepada peserta ke alam pekerjaan (praktikal). Jadi, awal2 lagi kita orang dah dimaklumkan bahawa program ini berlangsung selama 15 hari. Dalam 15 hari itu akan diajarkan ilmuan sains komputer termasuklah perkara asas pengaturcaraan. Keseluruhannya, program ini lebih kepada system development. Program ini diberi nama Program PHP and (entah, saya pun tak pasti sambungannya). Saya hanya sempat mengikuti 3 hari. Selebihnya, di wad dan berehat di rumah.

Sepanjang 3 hari penyertaan saya, sempat juga saya mengenali tenaga pengajar program ini. Nama penuh beliau saya tidak mengambil catitan semasa beliau menulis di papan putih, akibatnya, saya tidak tahu. hehe. Yang saya ingat 'panggil saja Tiki', ujar beliau pada kelas pertama. Jadi, nama beliau adalah TIKI.

Tiki pada saya, sangat kelakar! Mengajar dengan penuh keseronokkan dan relax. Awal kelas kita orang belajar html. Sekali tu dia tanya saya, 'lin, boleh buat?'. 'tak dapat la, keluar 'bapak', jawab saya dengan menceritakan apa yang keluar di skrin komputer saya. Sekali tu ha, dia gelak 'kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah'. Omg, tergamam saya pada mulanya! Sebab, mana ada cikgu2 atau pensyarah2 saya gelak besar macam tu dalam kelas. Tiki juga terer bunyikan burung2 berkicau, bersiul, menyanyi, dan banyak lagi bunyian yang buatkan saya enjoy dalam kelas!

Ala, itu baru 3 hari saya sertai program itu dah tulis banyak2. Kalau kehadiran penuh, banyak lagi yang saya ngulas, hihi.

Best lah kawan2 saya yang dapat sertai program itu sehingga semalam. Dia orang pasti sudah bersedia dengan cabaran2 di tempat praktikal nanti. Selamat maju jaya, kawan2.

Empat hari lagi untuk habiskan Mei. Saya ingat nak kunjung pc fair berdekatan di hujung2 Mei ini. Juga, sebulan lagi baki cuti semester (Jun) saya masih tiada perancangan buat masa ini ekoran ketetapan mendahului perancangan saya tempoh hari. (dalam entri itu zul efron ada meninggalkan jejak dengan gelak kan saya kerana tiada kekasih. selain itu, zul efron menyatakan cuti semesternya penuh makna kerana masih belajar walaupun cuti, hehe. akhir komentar, zul efron sempat melahirkan rasa kecewanya dengan menulis 'demmit'.)

Oh ya, ini website Tiki. Welcome, welcome. Please sit back, relax, and enjoy the site!
:D