Friday, November 2, 2012

Choose your influence well

Kehadapan generasi Y,

Cemana aku nak cakap ah. Camni, kau pergi log in semua account yang kau ada sekarang:

Email: kalau kau ada banyak email, asingkan menjadi email rasmi dan tidak rasmi supaya kau tahu which inbox yang harus kau pentingkan.

Facebook: kau add yang baik baik. kau subscribe yang baik baik. kau hide semua feeds yang nonsense, jiwang meleleh, kutuk mengutuk, fitnah memfitnah, 24/7 attention seeker, dan seangkatan dengannya. ("kenapa nak hide? unfriend kan lagi senang". boleh, just in case kalau kau nak jaga hubungan). Join group group yang boleh kau kenal potensi/jiwa kau, yang boleh bimbing kau, yang boleh bagi kau ilmu, etc. kategori kan friends (yang kau mau ambik peduli) mengikut list. Contoh, list "family", "lecturer", "ambik tauu", dan lain lain. Yang dah ada group, tak payah la nak list jugak.

Twitter: kau follow yang baik baik supaya timeline kau selalu mengalir kebaikan bukan caci maki dan sampah. tweet yang baik baik, tweet yang datang dari jiwa. retweet yang baik baik.  follower, kau takde hak nak control.

Tumblr: follow yang baik baik; bila ketika kau ada masalah, kau perlu someone untuk up kan kau, tumblr always there (dengan syarat kau follow yang baik baik). senang cakap, orang takkan faham kau.

Blog: tulis yang tulus dari hati kau.

The point is, whatever web or technologies that you use, suap hati dan akal yang baik baik, yang positif. Baik atau buruk, kau pilih.

*baik baik merujuk kepada
1. yang mendekatkan kau dengan Allah
2. yang boleh mengingatkan kau pada Allah
3. yang boleh buatkan diri kau menjadi lebih baik
4. yang boleh buat kau bahagia
5. yang boleh memotivasikan kau
6. yang boleh buatkan kau merasa cukup apa ada

Gen Y adalah generasi digital di mana masyarakat atau komuniti kanan dan kirinya adalah berdasarkan teknologi (digital). Untuk lebih memahami,