Thursday, November 22, 2012

Leadership kot

Untuk event yang bakal berlangsung sabtu ini, aku sedikit bimbang. Ianya event besar yang melibatkan orang luar. Lebih 40 pasukan menyertai event ini.

Pertamanya, aku nak cakap mengenai leadership; kepimpinan. Asas yang paling asas kau kena tahu adalah how to deal with people. Ini yang aku perati dalam kalangan team aku. Ada yang bagus, ada yang fail. Sebab paling utama fail --emosi.

Keduanya sikap kerendahan diri kau. Ingat, kau satu team. Takde istilah president buat kerja top management, ahli ahli buat kerja bawahan. No, sama sama buat. Jadi bila semuanya kau mind set kan, "kita akan sama sama pesan memesan ingat mengingat", takde keadaan di mana kau kecik hati bila members of the team tegur/cadang/arah kau.

Ketiga, perlu ada ihsan atau dalam erti kata lain, doing the best.

All in all, kau tak boleh elak berjumpa dengan ragam manusia yang tah-pape-yang-nak-ikut-kepala-dia-je. Pesan aku, be cool. Bukan selalu jumpa orang cenggini, istimewa kot hahahaha.

Dah, tido dulu. Bye
posted from Bloggeroid